Autorijschool André Velders

  Klassikale theoriecursus voor al onze leerlingen mogelijk

Nieuws


overzicht:  volledig / samenvatting

Theorie-examen CBR straks ook in avonduren

Geplaatst op 26 maart, 2018 om 5:15

Kandidaten kunnen vanaf 1 mei het theorie-examen voor auto, motor en bromfiets ook in de avond doen. Het gaat om een proef van zes maanden die in eerste instantie plaatsvindt op de locaties Amsterdam, Arnhem, Zwolle, Rijswijk en Groningen. Dat meldt het CBR woensdag.

De pilot start in de vijf bovengenoemde steden, maar gedurende het experiment worden hier meer locaties aan toegevoegd. Tijdens de proef kunnen kandidaten tussen 16.00 en 21.30 uur bij het CBR terecht. Vanaf 18.00 uur betalen zij hiervoor een toeslag van 4,45 euro.

Wel is er een voorwaarde om mee te kunnen doen aan deze proef. Kandidaten moeten namelijk zelf hun theorie-examen reserveren op Mijn CBR.

Ook voor een individueel theorie-examen kunnen de kandidaten in de avonduren terecht.

Het CBR wil hiermee de dienstverlening aan de klant verder verbeteren.”Met deze proef onderzoeken we de behoefte van onze klanten over onze openingstijden en of ze bereid zijn een toeslag te betalen voor een examen in de avonduren”, aldus het CBR.

Het CBR voert vanaf 1 januari 2018 twee nieuwe vraagvormen in.

Geplaatst op 21 november, 2017 om 6:10

De hotspotvraag en de single-sleepvraag komen volgend jaar voor in het theorie-examen auto, motor en bromfiets.

Hoewel de manier waarop de vragen gesteld worden er anders uit komt te zien, blijft de inhoud van het examen onveranderd. In juli dit jaar werden nog twee nieuwigheden geïntroduceerd: het bladeren door de vragen in het examen en het markeren van vragen, om er later nog eens op terug te komen.

Hotspotvraag

Bij de hotspotvraag geeft de kandidaat antwoord op een examenvraag door het aantikken van een afbeelding, bijvoorbeeld een verkeersbord of dashboardsymbool.

Single-sleepvraag

Bij de single-sleepvraag sleept de kandidaat het juiste antwoord naar een plaats in een afbeelding. Deze vraag lijkt op de sleepvraag die al sinds januari 2017 in het examen zit. In het theorie-examen krijgen de kandidaten maximaal vier vragen in een nieuwe vorm, dit kunnen er dus bij het nieuwe examen minder zijn.

Ons theorielescentrum krijgt in december een update waarin deze vragen meegenomen worden in de lesstof. De nieuwe theoriecursus die in januari weer begint is dus 100% afgestemd op de nieuwe manier van examens bij het CBR. Wij oefenen hir dan ook mee op tablets voor de leerlingen, zodat ook ieder afzonderlijk oefent voor zijn of haar examen.



Wijziging theorie-examens per 01-07-2017

Geplaatst op 2 mei, 2017 om 5:35

Kandidaten van het theorie-examen auto, motor en bromfiets kunnen vanaf 1 juli door het examen bladeren en examenvragen markeren. Daarnaast is er geen antwoordtijd per vraag ingesteld.

Dit heeft het CBR besloten na een succesvolle proef in februari onder 1.200 kandidaten, bij wie het slagingspercentage met twee procent steeg. Het CBR verandert niets aan de inhoud van de theorie-examens.

In het nieuwe examen kunnen kandidaten niet alleen bladeren, ze kunnen ook zelf de examentijd indelen en een gemarkeerde vraag op een later moment tijdens het examen nog eens bekijken.Het examenonderdeel ‘gevaarherkenning’ in het theorie-examen voor de auto krijgt deze opties niet.

Driekwart gebruikte nieuwe functies

De proef werd zaterdag 18 februari gehouden op de examenplaatsen in Amsterdam, Arnhem, Barendrecht, Eindhoven en Zwolle. Op die dag zijn ruim 1.200 kandidaten op examen geweest. In Zwolle en Amsterdam werden de 729 kandidaten na afloop gevraagd één vraag op een tablet te beantwoorden. Naar de overige 510 kandidaten die in Arnhem, Barendrecht en Eindhoven examen hebben gedaan is na afloop van het examen per e-mail een vragenlijst gestuurd. Op deze vragenlijst hebben 210 kandidaten geantwoord.

“Ruim driekwart van de kandidaten heeft gebladerd en gemarkeerd tijdens de proef”, laat het CBR weten. “Van hen gaf 96 procent aan het prettig te vinden dat ze hun eigen tijd konden indelen.” Ondertussen gaat het CBR verder met het onderzoeken van verbeteringen van het theorie-examen. Te denken valt aan een vraag waarbij de kandidaat het antwoord aanwijst in een afbeelding.

Tips om te slagen voor je rijexamen

Geplaatst op 4 februari, 2017 om 6:40

 

Tips om te slagen voor je rijexamen

vrijdag 03 februari 2017 (rijschoolvandaag)

 

Het rijexamen zorgt bij velen voor stressvolle nachten, klamme handjes en zelfs zenuwinzinkingen. Daarom geven we jullie enkele tips om je rijexamen zonder kleerscheuren door te komen.

Een van de grootste problemen is stress… maar wat doe je er tegen?

 

Stress is een van de lastigste factoren om mee om te gaan tijdens je rijexamen. Dit kan er voor zorgen dat je fouten maakt die je normaal niet zou begaan.

 

Tijdens je rijexamen krijg je verschillende signalen : wat zegt de instructeur? Waar moest ik op letten? Wat heeft het internet mij gezegd? Heb ik alles wel goed voorbereid?… Bij te veel signalen naar je brein kan het wel eens fout gaan. Gelukkig is hier iets aan te doen.

 

Je wekt stress volledig zelf op, dus dit wilt zeggen dat je dit zelf ook terug kan uitzetten. Helaas is dit gemakkelijker gezegd dan gedaan. Je rijexamen is spannend en er hangt veel vanaf, maar we hebben 1 gouden tip voor je :

 

"Vraag jezelf af “Wat is het ergste dat er kan gebeuren”? De meeste mensen antwoorden hierop “Zakken natuurlijk”… Maar dit klopt niet. Als je zakt dan doe je het toch gewoon over. Door te denken dat je niets te verliezen hebt ga je rustiger worden en minder fouten maken."

9 tips van professionele rij-instructeurs

 

1 Kijk ver genoeg vooruit. Er is meer op de weg te zien dan enkel de auto die voor je rijdt. Kijk enkele auto’s verder om het verkeer beter in te schatten en je rijgedrag op tijd aan te passen.

2 Doe niet alleen maar alsof je kijkt. Door gewoon je hoofd naar links en naar rechts te bewegen heb je niet alles gezien. Kijk grondig rondom je heen want je rij-instructeur merkt het verschil.

3 Pas je snelheid aan aan de verkeerssituatie. Als de situatie het toelaat mag je de maximale snelheid rijden maar als dit niet kan is het onverstandig en gevaarlijk.

4 Rem steeds tijdig af, niet alleen als je een rood licht nadert. Maar ook als je een bocht of een kruispunt ziet aankomen.

5 Leer op voorhand al met de auto rijden waar je het examen mee wilt afleggen. Het is belangrijk dat je aanvoelt hoe groot je auto is om de juiste manoeuvres te maken.

6 Twijfel niet te veel. Weet je niet of het voorrang van rechts is? Doe dan maar rustig aan want de meeste ongelukken gebeuren door te twijfelen.

7 Laat de rij-instructeur die je heeft leren rijden meegaan op je examen. Hij weet welke fouten je gemaakt hebt en indien je mocht zakken kan hij je voorbereiden op je herkansing.

8 Neem zeker geen medicijnen tegen de stress of de zenuwen. Deze maken je versuft en hebben vaak een negatief effect op je alertheid en je rijgedrag.

9 De belangrijkste tip hebben we voor laatst gehouden. Zorg voor een goede voorbereiding. Het is belangrijk dat je genoeg lessen gehad hebt en voldoende op de weg hebt kunnen oefenen. Weet dat een leerling gemiddeld 45 rijlessen nodig heeft om te kunnen slagen voor het rijexamen en zelfstandig op een veilige manier kan deelnemen aan het verkeer.

 

 

Ga dus niet te vroeg op examen, omdat je denkt : "ik ben er wel klaar voor". Luister naar het advies van je rij-instructeur, deze heeft hier immers de meeste ervaring in. Je rij-instructeur weet precies wanneer jij er helemaal klaar voor bent.


 

 


2 to Drive groot succes

Geplaatst op 6 november, 2016 om 6:25

 

170 duizend 17-jarigen geslaagd sinds start 2toDrive

woensdag 02 november 2016

 

Het is ondertussen alweer vijf jaar geleden dat gestart werd met het geven van rijles aan 17-jarigen. Inmiddels is 2toDrive een groot succes te noemen en hebben ruim 170.000 17-jarigen op deze manier hun rijbewijs weten te halen.


Hoger slagingspercentage

Sinds de lancering in 2011 legden in totaal 303.883 leerlingen examen af op deze manier. Van deze groep wisten ruim 170.000 leerlingen te slagen. Dit komt uit op een slagingspercentage van 56 procent. Dit ligt 6 procent hoger dan het gemiddelde slagingspercentage.


Succes

Een mogelijke verklaring voor het succes is dat 17-jarigen steeds sneller volwassen worden. In een interview met Hart van Nederland geeft een rijinstructeur aan dat er twee soorten 17-jarigen bestaan. Aan de ene kant heb je 17-jarigen die al goed weten wat ze willen, aan de andere kant heb je een groep die nog wat onvolwassener is. De groep die meer volwassen in het leven staat is groter.


Sceptisch

Toen 2toDrive vijf jaar geleden werd geïntroduceerd, waren niet alle rijinstructeur meteen enthousiast. Een rijinstructeur zei er toentertijd het volgende over: “Ik ben er niet zo gek van eerlijk gezegd. Laat ze eerst maar een tijdje fietsen, brommen en verkeerdeelnemen. Laat ze als ze 18 zijn maar een keer langskomen voor autorijles.” Maar nu zoveel 17-jarigen slagen is de rijinstructeur een stuk optimistischer geworden. “Ja gelukkig wel ja. De toekomst heeft laten zien dat het toch wel een vooruitgang is geworden. Absoluut goed.”

Geluid bij theorie - examen extra tijd

Geplaatst op 28 september, 2016 om 9:10

20-09-16 | Geluid bij theorie-examen extra tijd

 

CBR blijft geluid bij het theorie-examen aanbieden tijdens de examens met extra tijd en individueel begeleid voor auto, motor en bromfiets. Onderzoek dat het CBR heeft laten uitvoeren, geeft aan dat voor kandidaten die moeite hebben met lezen, geluid een toegevoegde waarde kán hebben. Die meerwaarde is niet aangetoond voor kandidaten zonder leesproblemen. Het onderzoek wijst uit dat kandidaten gemiddeld niet beter presteren als de vragen via een computerstem worden voorgelezen. De moeilijkheidsgraad en het slagingspercentage blijven stabiel. Ook de klanttevredenheid neemt nauwelijks toe.


Begeleiderspas 2toDrive verandert van uiterlijk

Geplaatst op 29 augustus, 2016 om 9:50

Begeleiderspas 2toDrive verandert van uiterlijk

Gepubliceerd op 24-08-2016 om 11:26

 

Vanaf 1 september 2016 krijgt de begeleiderspas van 2toDrive een ander aanzien. De invoering van het nieuwe model verandert verder niets aan de voorwaarden. Het oude model blijft gewoon geldig. Formaat en kleur van de pasjes blijven hetzelfde.

 

De verandering zit vooral in de vormgeving van de pas. Reden voor het nieuwe uiterlijk is dat er na een aanbesteding een nieuwe leverancier is gekomen voor de pasjes.

Populair

 

Het experiment voor begeleid rijden 2toDrive is al vanaf de start eind 2011 populair. Het aantal deelnemers bleek veel groter dan aanvankelijk ingeschat. Tot 1 juli van dit jaar zijn er in totaal 159.575 deelnemers geslaagd, zo blijkt uit cijfers van 2toDrive. Het RDW laat weten dat er inmiddels 130.201 begeleiderspassen zijn uitgegeven. Op de pas staan de namen van de coaches vermeld. Tot zijn of haar achttiende moet een geslaagde deelnemer aan 2toDrive het pasje samen met het rijbewijs altijd bij zich hebben tijdens een autorit.

 

Het experiment 2toDrive loopt sinds november 2011 en duurt tot 31 oktober 2017. Daarna wordt het begeleid rijden definitief ingevoerd. De beginnersperiode voor 2toDrivers wordt dan ook verkort van zeven jaar naar de gebruikelijke vijf jaar voor beginnende automobilisten.

 

Op de website van de RDW staat een voorbeeld van hoe de nieuwe pas eruit komt te zien

Waarom je straks misschien niet meer mag appen op de fiets

Geplaatst op 2 juni, 2016 om 14:00


Gepubliceerd op 27-05-2016 om 10:15

 

Er wordt dit jaar een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden voor een verbod op appen en bellen op de fiets. Dat heeft minister Schultz van Haegen bekendgemaakt vlak voor het algemeen overleg in de Tweede Kamer rondom wegverkeer en verkeersveiligheid. Een jaar geleden wilde de minister dit juist niet. Waarom dit veranderde standpunt?

 

Volgens de cijfers die het ministerie hanteert, gebruikt één op de drie jongeren tussen de 12 en 21 jaar de telefoon op de fiets. En dat aantal neemt toe. Uit andere vragenlijsten komen al percentages van zestig procent naar voren. Bij 20 procent van de ongevallen met fietsers tussen 12 en 24 jaar blijkt een smartphone nu al een rol te hebben gespeeld.

 

Hoe kwam de discussie opnieuw op gang?

 

Vanwege het flink gestegen aantal verkeersdoden in 2015. Vergeleken met de twee jaar ervoor steeg het aantal doden met 9 procent naar een totaal van 621. Ook het aantal verkeersgewonden is fors gestegen vorig jaar.

 

Is dit te wijten aan smartphonegebruik op de fiets?

 

Dat is niet duidelijk. De oorzaak van dodelijke ongevallen wordt namelijk niet direct geregistreerd. Later dit jaar volgt er een analyse van de ongevalsoorzaken, en dan kan dat mogelijk blijken.

 

Waarom komt minister Schultz hier nu mee?

 

Ze bracht het op het woord kort na een gesprek met de vader van een 13-jarige jongen die overleed door onoplettend over te steken met zijn smartphone op een drukke weg.

 

Er werd toch ingezet op gedragsverandering ten aanzien van dit onderwerp?

 

Dat klopt. De minister denkt nog steeds dat inzetten op gedragsverandering het meest effectief is. Daartoe heeft zij ook meerdere campagnes opgestart in samenwerking met bijvoorbeeld TeamAlert. Zo ontstond ook de app Fietsmodus. Na een jaar ziet de minister echter geen effect van deze campagnes; eigenlijk appen en bellen er steeds meer mensen op de fiets, ook ouderen. Gedragsverandering werkt dus niet, is de conclusie.

 

En dus moet een verbod alles oplossen?

 

De minister gaat nu onderzoeken wat de aanvullende effecten van een verbod kunnen zijn. “Handhaving zal moeilijk zijn, maar het kan een afschrikkend effect hebben”, aldus Schultz van Haegen. Oftewel; de politie kan je er moeilijk voor beboeten, maar doordat je weet dat het mogelijk beboet kan worden, gaan minder mensen het doen.

 

Net als bij dronken fietsen dus.

 

Inderdaad. Fietsers mogen officieel dezelfde maximale hoeveelheid alcohol op hebben als automobilisten. Maar omdat de mogelijke gevolgen van dronken autorijden veel groter zijn, wordt dronken fietsen maatschappelijk gedoogd. Dat zal dus, wanneer het verbod er komt, waarschijnlijk ook zo gaan gelden voor het gebruik van de smartphone.

 

Dus het verbod gaat er komen?

 

De kans is heel groot dat uit het onderzoek gaat komen dat bellen en appen op de fiets leidt tot substantiële afleiding die kan leiden tot ongelukken. En dan kan zo’n verbod best werkelijkheid worden. De kans dat je er uiteindelijk voor beboet gaat worden is dan klein, maar het afschrikkende effect moet de nadelige gevolgen in ieder geval beperken.

 

Einde van lange wachttijden rijexamen bij CBR onvoorspelbaar

Geplaatst op 10 mei, 2016 om 5:00

Gepubliceerd op 02-05-2016 om 15:50

CBR, praktijkexamen, examen, theorie-examen

 

Ondanks extra maatregelen van het CBR is het nog onduidelijk wanneer de lange wachttijden voor het rijexamen tot een einde komen. Het CBR laat examinatoren overwerken, zet hen in op examencentra waar de wachttijd écht uit de hand loopt en is ondertussen druk bezig met het werven van extra examinatoren. Desondanks weet het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen niet of de ‘piek’ in de reserveringstermijnen al geweest is.

 

Het CBR liet eerder weten dat door het succes van 2toDrive en de groeiende economie er dit jaar 10.000 extra rijexamens worden verwacht voor het B-rijbewijs. Ondanks maatregelen heeft dat tot gevolg dat op veel examencentra de maximale reserveringstermijn van zeven weken (flink) wordt overschreden.

Maximale termijn

 

Deze termijn is afgesproken met het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het dieptepunt in 2016 was tot nu toe week 16; op 25 van de 53 van de examencentra was de reserveringstermijn toen 8 weken of langer. Op social media spreken rijscholen en leerlingen zelfs van wachttijden die oplopen tot drie maanden of meer.

 

Dat kan er mee te maken hebben dat de reserveringstermijn alleen aanduidt hoeveel weken het nog duurt tot de eerste week met minimaal nog 5% beschikbare examenplaatsen. Dat zijn vaak alleen de ongewilde examens om 8.00u ’s ochtends. Een leerling is dan ook nog eens afhankelijk van de beschikbaarheid van zijn rijinstructeur.

 

Reserveringstermijnen cbr 2016


 

In de afbeelding is te zien dat het aantal overschrijdingen de afgelopen weken sterk is toegenomen. In week 17 (de week van 25 tot en met 30 april) werd de maximale termijn op iets minder examencentrums overschreden (in totaal op 18 plaatsen) dan een week eerder. Of de permanente daling dan nu echt is ingezet? “Het is te vroeg om dat te concluderen”, vertelt CBR-woordvoerder Irene Heldens.

Theorie-examen begin 2016 slechter gemaakt dan jaar eerder

Geplaatst op 22 april, 2016 om 9:40

Gepubliceerd op 22-04-2016 om 09:12

CBR

 

Het slagingspercentage van het autotheorie-examen is in het eerste kwartaal van 2016 drie procent gedaald ten opzichte van het eerste kwartaal in 2015. 42,2 procent van alle kandidaten vertrok bij het examencentrum van het CBR met een theoriecertificaat, tegenover 45,2 procent in het eerste kwartaal van 2015. Vorig jaar daalde het percentage geslaagden aanzienlijk in het tweede en derde kwartaal, tot ruim onder de 40 procent.

 

Gemiddeld kwam het slagingspercentage over 2015 uit op 42,0 procent, wat dan weer wel vergelijkbaar is met de resultaten uit het eerste kwartaal van 2016. Omdat tussen de kwartalen echter stevige verschillen bleken te zitten vorig jaar, is het verschil toch opvallend.

Theorie-examens

 

In totaal deden er 136.205 kandidaten theorie-examen voor het B-rijbewijs, waarvan er 57.541 slaagden (42,2%). Als we alleen de reguliere examens meetellen – dus niet de individueel begeleide examens en de examens in een andere taal – dan is het slagingspercentage 43 procent; iets hoger dus.

 

Vorig jaar leek het slagingspercentage in de loop van het jaar steeds verder af te zakken. Het dieptepunt was het derde kwartaal (juli – augustus – september), toen slechts 38,2 procent van alle kandidaten slaagde voor het theorie-examen. Als dit jaar het eerste kwartaal wederom beter scoort dan de rest van het jaar, dan gaat het jaarpercentage flink zakken.

Praktijkexamens

 

Van alle praktijkexamens voor het B-rijbewijs werd 50,8 procent afgesloten met een geslaagde kandidaat. Dat is normaal; vorig jaar was het aantal geslaagden ook 50 procent, en dat beeld is herkenbaar van de afgelopen jaren. In totaal werden er 95.565 praktijkexamens voor het autorijbewijs afgenomen tussen januari en maart.

 

Het slagingspercentage van eerste examens en herexamens was gelijk. De 49.134 eerste examens en 39.550 herexamens kenden een succesratio van 50,3 procent. Het gemiddelde wordt opgetrokken dankzij de faalangstexamens. Van de 6881 kandidaten voor dit verlengde rijexamen slaagde 57,7 procent. Het aantal kandidaten voor dit examen wijst erop dat de stijgende trend zich opnieuw voortzet. Ruim 7 procent van alle autorijexamens is nu een faalangstexamen.

 

Lars Verpalen

 


Rss_feed

google261f1584bcd58373.html